Oleh: Nuim Hidayat
Kejayaan Andalusia
tidak bisa dilepaskan dari peranan besar khalifah Bani Umayah yang pertama di
sana. Abdul Rahman I (756-788M) adalah seorang pemimpin yang terpelajar,
berwibawa dan amat meminati bidang kesusasteraan. Karena begitu cintanya pada
bidang ini, ia mendirikan satu tempat khusus di dalam istananya yang diberi
gelar ‘Darul Madaniyat’ untuk kegiatan kesusasteraan kalangan wanita Andalus.
Pada zaman Abdul
Rahman I, golongan cerdik pandai dan alim ulama begitu dihormati dan dipandang
tinggi oleh pemerintah, para pembesar dan masyarakat Andalus. Pemerintah telah
memberi penghormatan yang tinggi kepada ulama dari Timur seperti al Ghazi ibn
Qais dan Abu Musa al Hawari untuk menyampaikan ilmu agama di sana.
Dr Salmah Omar dalam
disertasinya tentang ‘Andalus Semarak Tamadun di Eropah’ menyatakan :
“Pengganti Abdul Rahman I (788-796M) juga seorang pemerintah yang
menitikberatkan kegiatan keilmuan. Pada zaman pemerintahannya, beliau telah
membina beberapa buah sekolah untuk mempelajari bahasa Arab yang juga bahasa
rasmi Andalus pada waktu itu. Jasa beliau yang paling besar dalam perkembangan
keilmuan ialah perluasan penggunaan bahasa Arab dalam kehidupan seharian
termasuklah urusan keagamaan di gereja, sekaligus melemahkan penggunaan bahasa
Latin di seluruh semenanjung Iberia. Beliau juga Berjaya menjadikan bahasa Arab
sebagai bahasa lingua franca dalam hubungan antarbangsa pada zamannya dan zaman
berikutnya (Joesoef Sou’yb, 1972:47)”
Pada zaman
pemerintahan Abdul Rahman II (822-852M), kemajuan dan perubahan banyak
dilakukan pula. Ia membangun banyak gedung sekolah dan institusi-institusi
keilmuan bagi orang yang tidak mampu. Institusi ini dibangun di kota-kota
penting dan ditanggung sepenuhnya biayanya oleh pemerintah. Ia kemudian membina
Cordova sebagai tempat keilmuan dan prasananya. Iamembangun tempat untuk
cendekiawan berdiskusi, masjid, jembatan dan taman yang indah serta
perpustakaan yang bagus di kota tersebut.
Hal itu terus dikembangkan
pemerintah berikutnya. Dr Salmah, mengutip FO Callaghan menceritakan: “Semasa
abad pemerintahan khalifah, Cordova menjadi saingan sebenar kepada Baghad
sebagai pusat kebudayaan dunia Islam. Khalifah Abdul Rahman III dan al Hakam II
adalah dua ilmuan yang menyambut mesra sarjana dari Eropah, Afrika dan Asia.”
Usaha-usaha
penerjemahan buku juga aktif dilakukan pemerintah. “Abdul Rahman III telah
meneruskan usaha-usaha menaungi kegiatan penerjemahan yang telah dimulakan oleh
Abdul Rahman II. Ramai sarjana yang berbakat di Andalus dan Timur berkumpul di
istana beliau dan mereka diberi ganjaran yang lumayan. Sebagai contoh. Beliau
bermurah hati member kurniaan kepada para sarjana Yunani dan Yahudi seperti
Nicolas dan Hasdai. Pada zaman pemerintahan beliau, banyak hasil karya Yunani
telah diterjemah ke dalam bahasa Arab dan ada juga beberapa buah karya asal
dalam bahasa Arab meliputi pelbagai bidang ilmu pengetahuan.” (Salmah Omar,
2009:16).
Pada masa
pemerintahannya ini, penduduk Cordova telah meningkat menjadi lebih 500 ribu
orang dan dengan terbangunnya universitas-universitas, penerbitan buku-buku,
industri kertas dan berbagai kegiatan intelektual, maka ia menjadi kota yang maju berbanding kota lain di Asia
dan Eropa.
Dr Salmah, Dosen di
UPM Serawak Malaysia ini melanjutkan: “Pada zamannya Universiti Cordova telah
diperbesar dan dipertingkatkan peranannya sehingga muncul sebagai universiti
yang terbaik dan terbesar di dunia. Universiti Cordova ini telah berupaya
menandingi Universiti Al Azhar di Kaherah (Kairo) dan Nizamiyah di Baghdad. Ia
telah Berjaya menarik ramai pelajar sama ada Kristian, Yahudi dan Islam, bukan
sahaja dari Andalus tetapi juga dari Negara-negara di Eropah, Afrika dan Asia.”
Begitu juga khalifah
al Hakam II sangat cintakan ilmu pengetahuan dan buku-buku. Di perpustakaan
miliknya terdapat lebh dari 400ribu buah buku dan 44 katalog yang kebanyakan
sudah dibacanya. Ia juga senang memberi
catatan terhadap buku-buku itu.
Pemerintah al
Muwahiddun yang meneruskan kekuasaan setelah Bani Umayah jatuh pada 1031M, juga
melanjutkan aktivitas keilmuan di sana. Mereka turut serta dalam memperkenalkan
pemikiran Asyariyah dan Imam Ghazali. Pemerintah saat itu berusaha gigih
mengumpulkan para cendekiawan dari seluruh dunia untuk mengisi tenaga-tenaga
pengajar pada universitas-universitas yang mereka dirikan.
000
Universitas Cordova
yang letaknya di Masjid Cordova adalah tempat yang paling baik untuk belajar
pada saat itu. Saat itu telah ada jurusan astronomi, matematika, kedokteran,
teologi dan undang-undang/hukum. Amir Hasan Siddiqi sebagaimana dikutip Salmah
menyatakan: “Pada abad ke-10 M Apabila Cordova (ibu Negara kerajaan Umaiyah
Spanyol) mula menyaingi Baghdad, pasang surut aliran budaya dan pembelajaran yang bertimbal balik. Semasa
abad yang berikutnya, bertambah ramai lagi pelajar dari wilayah Islam Timur dan
Kristian Eropah berduyun-duyun datang ke Universiti Cordova, Toledo, Granada
dan Seville untuk menimba ilmu dari perigi ilmu pengetahuan yang mengalir ke
sana dengan banyak sekali.”
Granada muncul sebagai
pusat pemerintahan Islam dan perkembangan keilmuan yang terpenting di sebelah
barat Andalusia. Universitas Granada dibangun oleh Sultan Yusuf I pada tahun
1349M. Universitas itu terkenal dengan panggilan Darul Ilm atau al Madrasah an Nasriyyah. Ia mempunyai beberapa jurusan seperti
undang-undang/hukum, kedokteran, kimia, falsafah dan astronomi.
Buku adalah satu hal
yang terpenting dalam menunjang keberadaan universitas, Saat itu, menurut Dr
Salmah, Andalus menjadi pusat penerbitan buku yang terbesar di Eropa. Dari
Andalus, perusahaan membuat kertas tersebar ke Italia dan Perancis serta
kemudian ke seluruh Eropa. Sebelum terjadi Perang Salib, buku dan kertas
menjadi warisan Islam Andalus kepada Eropa Barat.
Philip K Hitti seperti
dikutip Salmah menggambarkan kejayaan Andalusia ini : “Sambil sains Arab
merosot di bumi Islam Timur, ia berkembang maju di Baratnya. Bandar raya
Cordova mengambil alih tempat Baghdad sebagai pusat pembelajaran, sementara
Toledo dan Seville pula berkongsi dalam keintelektualan. Sarjana Arab Sepanyol
membangun di atas asas yang disediakan oleh rekan seagama mereka di Iraq,
Syria, Mesir dan Parsi. Zaman keemasan mereka meliputi secara kasarnya dari
abad ke-11 hingga 12.”
Mengutip Anwar G
Chejne, Salmah menggambarkan keindahan Cordova: “Pada abad ke-10 M, Cordova
mengatasi keindahan Constantinople, dengan hospital, university, masjid dan
istana yang sungguh cantik, perpustakaan awam, kolam mandi awam dan taman
dengan persiaran yang sangat indah. Semua kemudahan itu ada di Bandar raya
utama Negara Sepanyol Islam, dan ia membantu mewujudkan persekitaran
intelektual yang melahirkan bijak pandai agung Andalusia.”
Perpustakaan umum
dibangun di setiap wilayah Andalusia. Di kota Cordova saja terdapat sebanyak 70
buah perpustakaan umum yang bisa digunakan oleh seluruh masyarakat di situ.
Tokoh ulama yang
terkenal di Andalusia, saat itu antara lain: Ibnu Rush, Ibnu Hazm, Ibnu Abdil
Barr dan Qadi Iyad. Ibnu Rush
(1126-1198M) seorang dokter dan ahli hukum yang terkenal di masanya. Ia telah
mengumpulkan ensiklopedia perobatan dan beberapa komentarnya tentang Aristotle,
ringkasan dan resumenya menjadi buku teks selama berates-ratus tahun. Karyanya
yang terkenal Bidayatul Mujtahid ;
dan Tahafut al Tahafut yang menjawab Tahafut al Falasifah karya Imam Ghazali.
Ibnu Hazm (994-1064M)
terkenal dengan karyanya al Muhalla, al
Fasl fil Milal wan Nihal, Risalah fi Ushululil Fiqh dan al Ahkam fi Ushulil Ahkam. Ibnu Abdil
Barr (978-1070M) dengan karya agungnya al
Isti’ab lis Shahabah dan al Humaydi.
Sedangkan Qadhi Iyad yang terkenal pada abad ke-12, adalah seorang ulama pakar
dalam bidang hadits, fiqh dan sejarah. Ia telah menghasilkan kitab sedikitnya
20 buku tentang hal tersebut. Ia merupakan tokoh dalam mazhab Maliki dan pernah
bertugas sebagai penasihat kerajaan al Murabitun.*
Tidak ada komentar:
Posting Komentar